Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2010

Στα αδυτα του μετρο

Βρεθήκαμε στο σταθμό αποκατάστασης ΤBM, εκεί όπου υπάγονται τα εργοτάξια του μετρό από την Αγίας Σοφίας μέχρι το Πανεπιστήμιο. Κατεβήκαμε, στα… υπόγεια και φτάσαμε τα 32 μέτρα κάτω από τη γη. Εκεί γνωρίσαμε από κοντά τους δύο μετροπόντικες, το Γιωρίκα και τον Κωστίκα και φανταστήκαμε πως θα είναι η ζωή μας μ’ αυτούς, το 2014, χρονολογία, που λέγεται τουλάχιστον πως θα δοθεί το μετρό.

Η επιβλέπουσα στα εργοτάξια μετρό Αγίας Σοφίας- Πανεπιστήμιο, Νίκη Κωσταγιόλα, επισήμανε πως το συγκεκριμένο φρεάτιο χρησιμοποιείται για την μετεγκατάσταση των 2 μηχανημάτων επισκοπής. «Αυτή τη στιγμή γίνεται η συντήρηση τους και θα χρησιμοποιείται για την εκσκαφή και για την ένωση των σηράγγων. Αποτελείται στην κατασκευή από περιμετρικά τοιχία που είναι ουσιαστικά διαφραγματικοί τοίχοι και κάτω από την πλάκα οροφής έχουν κατασκευαστεί 4 άλλα επίπεδα. Το τελευταίο επίπεδο είναι σε βάθος 32 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους».
Ο Μανόλης Ζαχαράκης, υπεύθυνος για την κατασκευή των σηράγγων, τόνισε πως η Θεσσαλονίκη πρωτοπορεί. «Σε αντίθεση με την Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη έχουμε 2 σήραγγες. Μια σήραγγα για κάθε διαδρομή, δηλαδή μια θα μας πηγαίνει νότια και μια αντίθετα. Τα τρένα θα πηγαίνουν μόνα τους, χωρίς συνοδούς, θα είναι τελευταίας τεχνολογίας. Πιο συγκεκριμένα, ένα κεντρικό πάνελ θα οδηγεί τα τρένα χωρίς να υπάρχει μόνο ο συνοδός στους συρμούς για ψυχολογική στήριξη. Θα υπάρχει ένα κεντρικό πιλοτήριο όπου θα κατευθύνονται όλα αυτά», εξήγησε ο κ. Ζαχαράκης. Οι σήραγγες ξεκίνησαν από το νέο σιδηροδρομικό σταθμό, κάνανε 3 χιλιόμετρα και αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Σιντριβάνι. Το βάρος είναι περίπου στους 350 τόνους. Όσον αφορά το μηχάνημα: έχει μια ασπίδα μπροστά, η οποία είναι περίπου 11 μέτρα με κοπτική κεφαλή που κόβει τα εδάφη και προχωράει, πίσω είναι το υποστηρικτικό που είναι 86 μέτρα, ενώ συνολικά ο κάθε μετροπόντικας είναι 90 μέτρα. Καθένας από τους δύο μετροπόντικες έχει διάμετρο 6,19 μέτρα, μήκος 90 μέτρα, βάρος 42,5 τόνους και κοστίζει 7,5 εκατ. ευρώ.
Οι εργαζόμενοι δουλεύουν πυρετωδώς, προκειμένου να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα του έργου. Σήμερα σε όλα τα εργοτάξια και συνολικά στο έργο έχουμε περίπου 600 εργαζόμενους διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ όταν αναπτυχθούν όλα τα εργοτάξια θα δουλεύουν πάνω από 3.000 άτομα. Είναι περιόδους που είναι αυξημένοι και άλλες λιγότεροι. Εκτός από τους έλληνες εργαζόμενους και τους μετανάστες στη χώρα μας, στα εργοτάξια έχουν μεροκάματο και ξένοι εργάτες, τεχνικοί και μηχανικοί, κυρίως από την Ιταλία και τη Γερμανία, που έχουν προσληφθεί από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που συμμετέχουν στο ανάδοχο κοινοπραξικό σχήμα.

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει στην πρώτη φάση του 9,6 χιλιόμετρα και 13 σταθμούς στη διαδρομή σιδηροδρομικός σταθμός - Νέα Ελβετία, καθώς και 5 χλμ. και 5 σταθμούς στη διαδρομή από το σταθμό Πατρικίου μέχρι την Καλαμαριά. Τα βασικά χαρακτηριστικά του δικτύου μετρό στην κεντρική γραμμή είναι:
1) 13 σύγχρονοι σταθμοί με κεντρική αποβάθρα. Θα είναι ευθύγραμμοι, κατασκευασμένοι από υλικά που θα προκαλούν λιγότερη αντήχηση, θα παρέχουν εύκολο προσανατολισμό, θα διαθέτουν αυτόματες θύρες στις αποβάθρες, θέρμανση και κλιματισμό. Ο χρόνος άφιξης των συρμών στους σταθμούς υπολογίζεται στα 3 λεπτά.
2) 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, που θα κατασκευαστεί στο μεγαλύτερο τμήμα της (7,7 χλμ.) από δύο μετροπόντικες. Το υπόλοιπο τμήμα της γραμμής (2,2 χλμ.) θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο του ανοικτού ορύγματος.
3) 18 υπεραυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, μόνο και μόνο για ψυχολογικούς λόγους των επιβατών.
4) Αυτόματες πόρτες επί της αποβάθρας οι οποίες θα ανοίγουν μόνο όταν έρχεται το τρένο και όχι όπως γίνονται στην Αθήνα που δημιουργείται συνωστισμός και ουρές. Αυτό δημιουργείται επίσης και για να υπάρχει μέγιστη ασφάλεια για τη σωματική τους ακεραιότητα
5) Αμαξοστάσιο στην περιοχή της Πυλαίας (Βότση) σε έκταση 50 στρεμμάτων.
6) Η αρχαιολογική ανασκαφή προβλέπεται να καλύψει συνολική έκταση 20 στρεμμάτων και η "Αττικό Μετρό Α.Ε." σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού θα αναδείξει τα σημαντικότερα αρχαιολογικά ευρήματα σε κεντρικούς σταθμούς του δικτύου.

Παρκινγκ για 3.700 αυτοκίνητα

Πέντε υπερσύγχρονα πάρκινγ θα υπάρχουν κατά μήκος του μετρό ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες των πολιτών. Θα έχουν χωρητικότητα για 3700 αυτοκίνητα. Πιο συγκεκριμένα θα υπάρχουν:
1)στο σιδηροδρομικό σταθμό (450 θέσεις με 4 υπόγεια )
2)στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό (600 θέσεις με 4 υπόγεια )
3)στη Νέα Ελβετία (650 θέσεις με 1 υπόγειο, 1 ισόγεια, 2 υπέργεια)
4)στο Πανεπιστήμιο (1000 θέσεις με 4 υπόγεια)
5)δίπλα από το πανεπιστήμιο (άλλο ένα πάρκινγκ 1000 θέσεων με 4 υπόγεια)