Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου 2010

Πινακιδες του θανατου

Συνεργασία δήμων και διαφημιστικών εταιριών για το στήσιμο των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων στην περιφερειακή οδό, καταγγέλλει ο δημοτικός σύμβουλος του δήμου Αγίου Παύλου Χρήστος Μάτης, την ώρα που ειδικοί και πολιτικοί τονίζουν πως οι διαφημιστικές πινακίδες είναι «σκοτώστρες» και ευθύνονται για το 12% των τροχαίων ατυχημάτων. Οι ιθύνοντες πετάνε το μπαλάκι ο ένας στον άλλο, προφασιζόμενοι υπέρογκο κόστος για τη μετακίνηση αυτών των πινακίδων.

Ο δήμος Αγίου Παύλου έχει παράνομες διαφημιστικές πινακίδες στη δικαιοδοσία του και είναι όλες παράνομες. Ο Χρήστος Μάτης, ανέφερε χαρακτηριστικά πως τα πρόστιμα που έμπαιναν δεν εισπράττονταν ποτέ και ο ίδιος ο δήμος έκανε συμφωνίες με τις διαφημιστικές εταιρίες να βάζουν πινακίδες. «Όταν ο δήμος ξέρει ότι η πινακίδα είναι εκεί παράνομη και τη βάζει αυτό δεν πρέπει να βαραίνει το δήμο, αλλά αυτόν που βάζει την υπογραφή του, το δήμαρχο. Να προσωποποιηθεί η ευθύνη και να φύγει από το θεσμό. Δεν μπορεί να πληρώνει ο δήμος επειδή ο δήμαρχος θέλει να βάζει την υπογραφή του», σημείωσε.

Την ίδια ώρα ο δήμος Πυλαίας, ο οποίος είναι ένας δήμος που τοποθετούνται στα όρια του διαφημιστικές πινακίδες, θα απευθυνθεί εντός των ημερών στη δημαρχιακή επιτροπή για να ζητήσει κατάλληλους γερανούς και εξειδικευμένο προσωπικό. «Το κύκλωμα αυτών που τοποθετούν διαφημιστικές πινακίδες, είναι στην ίδια κλίμακα με αυτούς που ασχολούνται με τα «φρουτάκια». Εμείς έχουμε ρίξει γύρω στα 100 πρόστιμα τους τελευταίους μήνες, αλλά αυτό δε λέει τίποτα στους επιχειρηματίες. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να συγκροτηθεί μια ισχυρή ομάδα με εξειδικευμένο προσωπικό και στελεχωμένη με υπερσύγχρονους γερανούς, ώστε να αποκαθηλώνουν όποια πινακίδα φυτρώνει».

Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας Κώστας Καζαντζίδης, δήλωσε πως ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν έχει καμία αρμοδιότητα με τον περιφερειακό, καθώς οι συγκεκριμένες διαφημιστικές πινακίδες που φυτρώνουν στον περιφερειακό αγγίζουν τα όρια άλλων δήμων του νομού, πχ. της Πυλαίας. Παρόλα αυτά, ο κ. Καζαντζίδης, τάχθηκε εναντίον των πινακίδων και επισήμανε πως όλες πρέπει ξηλωθούν και να μπουν πρόστιμα. «Αυτή είναι εξάλλου και η εντολή του δημάρχου Θεσσαλονίκης, η οποία έχει παρθεί και με απόφαση δημοτικού συμβουλίου», πρόσθεσε.
Η δημοτική παράταξη «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη» έχει επανειλημμένα θέσει το θέμα των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων εντός και εκτός πόλης, οι οποίες δημιουργούν προβλήματα στην ασφάλεια των οδηγών και των πεζών και εκτός όλων των άλλων αποτελούν και αντικείμενο ιδιαίτερων οικονομικών συναλλαγών. «Θεωρούμε ιδιαίτερα θετικό γεγονός την επιστολή που απέστειλε ο Υπουργός Δικαιοσύνης στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου με την οποία ζητά να επιβληθούν κυρώσεις σε όσους παρανομούν. Ελπίζουμε ότι τα όργανα που εντέλλονται για την εφαρμογή του νόμου, και κυρίως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, θα ασχοληθούν επί τέλους με το θέμα αυτό και θα κάνουν αυτό που πρέπει», αναφέρουν χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή τους.
Ο Νίκος Χρυσόγελος, εκπρόσωπος του κόμματος των Οικολόγων Πράσινων, τόνισε πως το φαινόμενο αυτό, έχει προκαλέσει πολλά προβλήματα και ατυχήματα. Αναρωτήθηκε δε, πως είναι δυνατόν, οι διάφορες εταιρίες να τοποθετούν πινακίδες, πολλές φορές και αυθαίρετα, σε διάφορα σημεία που είναι επικίνδυνα. «Άνθρωποι έχουν σκοτωθεί πάνω σε πινακίδες. Εμάς όταν μας παραχωρείται η δυνατότητα να βάλουμε δωρεάν αφίσες του κόμματος, το αρνούμαστε, κάτι που κάνουν κατ’ εξοχήν τα άλλα κόμματα». Ο κ. Χρυσόγελος, εξήρε και το πρόβλημα της διαφθοράς. «Υπάρχουν στοιχεία του επιθεωρητή της δημόσιας διοίκησης και θέμα πρέπει να διερευνηθεί εις βάθος. Όλες οι παράνομες πινακίδες πρέπει να κατέβουν και να σταματήσουν να αποφέρουν κέρδη σε κάποιες εταιρίες, τη στιγμή που αυτό θεωρείται αδιανόητο. Είμαστε υπέρ της άμεσης αποκαθήλωσης των πινακίδων», τόνισε.
Εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος της Ένωσης Πεζών, Γρηγόρης Μαυράκης, κάλεσε τους δήμους και την τοπική αυτοδιοίκηση να τολμήσουν και να συγκρουστούν με τα οργανωμένα συμφέροντα τα οποία βρίσκουν μπροστά τους. «Γενικά τα πρόστιμα είναι ένας μηχανισμός ο οποίος αποτρέπει την επανάληψη του γεγονότος αλλά με αυτό τον τρόπο δε λύνεις τον κίνδυνο. «Εμείς είμαστε υπέρ τόσο του προστίμου, όσο και της αποκαθήλωσης».

Οι διαφημιστικές πινακίδες προκαλούν το 12% των τροχαίων

Σύμφωνα με έρευνα, υπολογίζεται ότι το 12% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες. Μάλιστα κάποιοι δεν διστάζουν να αναφέρουν ότι, οι διαφημιστικές πινακίδες, που προκαλούν 300 ατυχήματα το χρόνο, τα 8 θανατηφόρα το 2007, νικούν νόμους και κράτος. Χαρακτηριστικά θυμόμαστε την περίπτωση του 53χρονου οδηγού πέρυσι τον Μάρτιο, ο οποίος έχασε τη ζωή του στην Ε.Ο Θεσσαλονίκης - Μουδανίων, όταν μετά από σύγκρουση με άλλο Ι.Χ, το αυτοκίνητο του ανετράπη και προσέκρουσε στη βάση της διαφημιστικής πινακίδας. Οι διεθνείς συμβάσεις για την οδική κυκλοφορία και σήμανση που έχουν επικυρωθεί από τη χώρα μας, υποχρεώνουν το ελληνικό κράτος να μην επιτρέπει την τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων στους δρόμους, καθώς αποσπούν την προσοχή των οδηγών. Η απόφαση ελήφθη έπειτα από προσφυγή του δικηγόρου Αθανασίου Τσιώκου - Πλαπούτα, ο οποίος έχασε το παιδί του όταν το αυτοκίνητό του προσέκρουσε σε διαφημιστική πινακίδα στη λεωφόρο Κατεχάκη.

Στο Αυτόφωρο όσοι συλλαμβάνονται να τοποθετούν παράνομες διαφημιστικές πινακίδες

Σύμφωνα με τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ν. Μαύρο, είναι δυνατή η σύλληψη και η παραπομπή στο Αυτόφωρο όχι μόνον κατά τη στιγμή της τοποθέτησης παράνομων πινακίδων αλλά και οποτεδήποτε διαπιστωθεί η τοποθέτηση, καθώς το έγκλημα είναι διαρκές. Στην εγκύκλιό του προς το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Αρχηγείο της Αστυνομίας (υπ' αριθμ. 9/2009), ο κ. Μαύρος αναφέρει ότι «η τοποθέτηση πινακίδων-επιγραφών στο οδικό δίκτυο της χώρας και η υπό τούτων εν γένει διαφήμιση αγαθών ή υπηρεσιών κατά παράβαση των οικείων διατάξεων που προβλέπουν τις προϋποθέσεις του επιτρεπτού της τοποθέτησής τους αποτελούν διαρκές έγκλημα».

Οδηγοί κατά των πινακίδων !

Πληθαίνουν ωστόσο και οι κατηγορίες των οδηγών σχετικά με την ύπαρξη διαφημιστικών πινακίδων στους δρόμους. Ο 26χρονος Κοσμάς Κουμαριανός είπε πως αποσπούν την προσοχή των οδηγών και ουκ ολίγες φορές έχουν θεωρηθεί ως αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων και δυστυχημάτων. Σημείωσε όμως, πως είναι και ένας τρόπος διαφήμισης για την επιχείρηση. Από την άλλη η Ελένη Γεωργιάδου, πρότεινε να δημιουργηθούν ομάδες δράσης εναντίον των διαφημιστικών πινακίδων που μολύνουν οπτικά το αστικό περιβάλλον και κρύβουν πολλούς κινδύνους για τους οδηγούς.